Vind jij een lege agenda stiekem ook zo fijn?

We rennen, vliegen, vallen en staan op, maar we staan zelden bewust stil… nooit een lege agenda. Altijd wel een verjaardag, borrel of zumba les waar we heen moeten. Als dat niet op de agenda staat dan moeten we schoonmaken, eten koken of hebben we een ziek kind. Herkenbaar? Lees dan verder want we hebben nu de kans om het anders te doen!

Verplicht pauzeren

Vanaf midden maart zijn we allemaal verplicht aan het pauzeren. In het begin was het behoorlijk schrikken, alle leuke dingen die ik in de planning had werden afgezegd. Inmiddels zijn we een aantal weken verder en voel ik mijzelf rustiger worden. Hierdoor heb ik meer tijd voor mijzelf, mijn partner en het huis en de tuin. Stiekem vind ik het wel lekker om een totaal lege agenda te hebben.

Mindful activiteiten

Omdat ik thuis mijzelf moest vermaken ben ik onbewust heel erg mindful bezig geweest met bepaalde activiteiten die rust geven:

  • Lezen
  • Tuinieren
  • Mediteren
  • Opruimen
  • Iets opknappen in huis
  • Wandelen in het bos met de hond
  • Mountainbiken

Overvraagde kinderen

In mijn werk als pedagogisch begeleider en coach zie ik de grote mate waarin kinderen en jongeren overvraagd worden. Kinderen hebben het vaak net als volwassenen te druk. Ze vallen slecht in slaap, piekeren, zijn snel afgeleid en onrustig. Het aanbod voor kinderen is hoog, ze hebben allemaal een sportclub waar ze minstens één keer in de week heen moeten, vaak zijn ze al actief op Social media. De wereld gaat te snel en ze moeten te veel.

Mindfulness voor kinderen

De aan knop doet het bij kinderen, maar waar zit de pauzeknop? De ontwikkeling van bewuste aandacht ligt aan de basis van elke vorm van leren en ontwikkelen. ‘Mindfulness’, oftewel het beoefenen van bewuste, gerichte aandacht, beïnvloedt het leren, onrust, piekergedachten bij kinderen positief. Dit kan ik jouw kind leren in mijn 8-weekse training die start na de zomervakantie. Interesse? neem alvast een kijkje op mijn website of schrijf je kind alvast in om zeker te zijn van een plekje. Verder lezen? Mijn blog ‘Mindfulness voor kinderen, dit houdt mijn training in’ vind je mogelijk ook interessant om te lezen.

In de periode na Corona ga ik mijn agenda leger houden en meer tijd vrij houden voor de dingen die gewoon op mijn pad komen. Doe jij met mij mee en houden we samen een lege agenda?

Mindfulness voor kinderen, dit houdt mijn training in

Misschien bent u al bekend met mindfulness en weet u al hoe fijn het is. Vanuit mijn eigen praktijk geef ik trainingen mindfulness voor kinderen, in de leeftijdscategorie 7 t/m 12. Wat dit is en hoe een 8-weekse training verloopt leest u in deze blog.

Mindfulness voor kinderen

Kinderen hebben het net als ons vaak veel te druk. Ze ‘moeten’ van alles, van zichzelf, school, de sportclub. Veel kinderen brengen veel tijd door achter een digitaal apparaat waardoor ze verwijderd worden van hun eigen gevoel. Tijdens de 8-weekse training, leer ik de kinderen zichzelf tot rust te brengen, te stoppen met piekeren en om te vertrouwen op kwaliteiten in zichzelf. De trainingen geef ik volgens de succesvolle methode van Eline snel.

De locatie

De training geef ik vanuit thuis op een erg prettig verlichte kamer op de boven verdieping. Deze is pas gerenoveerd en speciaal voor de trainingen ingericht.

Aanmelden mindfulness voor kinderen

Op het moment dat u uw kind aanmeldt via mijn website ontvangt u van mij een kort intakeformulier. Dit heb ik nodig als achtergrondinformatie. Hierbij ben ik erg geïnteresseerd in de reden van de aanmelding en eventuele klachten. Vervolgens nodig ik u samen met uw kind uit voor een kennismakingsgesprek. Jullie kunnen dan de ruimte zien waar ik de trainingen geef en mij leren kennen.

Thuis oefenen helpt

Ouderbetrokkenheid vind ik super belangrijk tijdens de training mindfulness voor kinderen. Daarom ontvangt u na iedere training een korte samenvatting van wat we die les behandeld hebben. Dit geeft u de gelegenheid om thuis in te springen op verhalen van uw kind. Daarnaast krijgt u ook oefeningen mee voor uw zoon/dochter om thuis te oefenen. Bij mindfulness train je je aandacht, en net als bij iedere training wordt je er beter in hoe meer je oefent. Lees alvast het boek ‘Stil zitten als een kikker’ ter voorbereiding op de training.

Hopelijk bent u een beetje wijzer geworden wat de training mindfulness voor kinderen inhoudt en is het duidelijk wat u kunt verwachten vanaf het moment van aanmelding. Mocht u nog vragen hebben of meer informatie willen dan mag u altijd vrijblijvend contact met mij opnemen. De data voor de eerste volgende training is al bekend, en vind u op mijn website.

Noorwegen | Een week Back to Basic!

Noorwegen | Een week Back to Basic!

Mijn eerste bijeenkomst met Back to Basic, we gingen naar Noorwegen. Deze week mocht ik mee om Back to Basic beter te leren kennen en zodat zij mij beter konden leren kennen. Dit alles met het oog op een eventuele samenwerking in de toekomst. Net als de jongeren had ik weinig informatie ontvangen voordat we gingen. Het voelde best spannend. Praktische vragen spookten door mijn hoofd, was mijn slaapzak wel warm genoeg? Had ik voldoende of misschien wel te veel kleding mee? En zou ik fysiek de tocht wel aan kunnen? Zoals wel vaker als ik mijzelf ergens zorgen over maak is het allemaal goed gekomen. Toen we eenmaal op pad waren verliep het allemaal soepel.

Klaar voor de start

De week begon op een parkeerplaats in het Zuiden van het land. De jongeren namen afscheid van hun ouders/verzorgers en keken elkaar zenuwachtig aan. Sommigen rookten nog hun laatste sigaret voordat ze het busje in stapten. Het eerste uur was het bijna ongemakkelijk stil in het busje. Iedereen moest nog een beetje aan elkaar wennen en staarde vooral in stilte uit het raam. Ongetwijfeld spookten er allemaal gedachten door de hoofden van de jongeren. Spannend is een eerste rit wel te noemen. Toen de jongeren zelf hun Play list mochten samenstellen voor de rit werd de stilte snel verbroken. Luid mee zingend op Nederlandstalige rap muziek gecombineerd met heftige straattaal zetten we onze weg voort richting Denemarken om hier met de boot over te gaan naar Noorwegen.

Noorwegen, Back to Basic

De eerste dag

Na een heftige heenreis stond iedereen in de ochtend toch vol energie klaar voor wat zou komen. Iedere dag kregen we net genoeg informatie om te weten wat we zouden gaan doen en wat we mee moesten nemen. Te veel details worden achter wegen gelaten. Het heeft namelijk geen zin om je nu al druk te maken over wat over een paar dagen misschien gaat gebeuren. Leven in het nu en in dit moment stond erg centraal in deze week. Op de eerste dag maakten we kennis met twee nieuwe sporten sneeuwschoen wandelen en langlaufen. De jongeren en coaches mochten na deze kennismaking kiezen op welke van deze twee manieren ze zichzelf de komende dagen wilde verplaatsen. Zelf ging ik voor de veilig keuze sneeuwschoenwandelen. Voor mij zat er namelijk al uitdaging genoeg in het dragen van mijn eigen backpack vol met kampeer spullen. Het leren van een nieuwe sport paste hier in mijn ogen niet helemaal bij. Achteraf jammer, want het bleek wel de saaiste optie en de tocht fysiek niet zwaar.

Noorwegen, Back to Basic

Het proces

Een week intensief met elkaar op pad. Zowel fysiek als mentaal hebben de jongeren groei door gemaakt. Het delen van een redelijk zware activiteit zorgt voor een sterke band. Omdat de jongeren de afgelopen week veel steun aan elkaar gehad hebben zijn ze een groep geworden. Een groep die persoonlijke dingen met elkaar gedeeld heeft. Een hand uit steken om op te staan na een val zorgde voor vertrouwen en gaf steun. Tegenover elkaar emoties durven tonen en zien dat je niet de enige bent die zich zo voelt of dit heeft mee gemaakt zorgt voor erkenning. Naast al deze mooie dingen en zware dingen was er ook veel ruimte voor lol en plezier. De groep gaat elkaar het komende half jaar bij meerdere activiteiten zien. Daarnaast doorlopen ze een individueel traject met hun coach. Ook hun ouders/verzorgers worden aan het werk gezet in een traject speciaal gericht op hun.

Noorwegen, Back to Basic

Weer terug naar huis

Het afscheid was een beetje raar. Omdat je een week lang erg intensief samengewerkt en geleefd hebt is. Zelf krijg ik na een bijzondere week vaak last van een wat ik zelf noem, “Kamp kater”. Dan wil ik weer terug naar de mensen waar mee ik op pad was. Deze keer was het anders… Toen de liefste mij op zondag avond om half twaalf op kwam halen in Eindhoven was ik echt blij hem te zien. Na een week lang geen contact gehad te hebben, want ja ook wij hadden geen ontvangst of tijd om een bericht te sturen, was het fijn om weer samen te zijn. Na een halve week back to basic in een hutje in de middle of nowhere geleefd te hebben, waar je zelf water uit het meer moest halen en het toilet een gat in de grond was schrok ik van ons grote huis. Wat een luxe, we hebben en werken er nog steeds hard voor maar keek ik na een week Noorwegen anders naar mijn eigen situatie. Hier met mijn lief in Helmond heb ik geen huis maar een thuis, en dat is een rijkdom waar ik iedere dag van geniet!

Mijn eerste week met Back to Basic was een intensieve, interessante en bijzondere week. Het was een week waarin ik nieuwe dingen over mijzelf geleerd heb, oude gewoonten afgezworen heb maar ook mijn eigen krachten heb leren kennen. Fysiek en mentaal zijn wij tot veel meer in staat dan dat we soms zelf denken. We moeten het geloven, er voor gaan en doorzetten zo kunnen we onszelf soms doen verbazen over onze eigen kracht! De jongeren wens ik veel kracht en wijsheid toe voor hun traject bij back to basic. Want helaas zal ik er niet bij zijn om deze met hun te doorlopen.